Protmūšis – intelektuali pramoga, tinkanti visiems žmonėms, kurie nori sužinoti kažką naujo bei tuo pačiu linksmai praleisti laisvą laiką. Turbūt daugeliui yra tekę išbandyti savo jėgas protų kovose. O ar kada susimąstėte, kokia protmūšių atsiradimo kilmė? Kuriame pasaulio kraštelyje gimė šio linksmo žaidimo koncepcija? Mes esame pasiruošę išnarplioti protmūšių atsiradimo detektyvą!
Protmūšis ir neužfiksuota jo istorijos pradžia
Senovės ir viduramžių laikotarpyje neaptikta jokių įrašų apie egzistavusius “protų žaidimus” (protmūšius, viktorinas). Net jei senovės romėnai ar aborigenai užsiėmė tokių intelektualių žaidimų veikla, deja, neišliko jokių įrodymų. Tiesa senovėje egzistavo kitokių mokymosi ir pramogų formų – mįslių įminimas. Pirmosios atrastos mįslės net 4000 metų senumo, užrašytos senovės šumerų raštu. Bene garsiausia senovės mįslė yra Sfinkso ir Edipo, senovės graikų kalba užrašyta maždaug penktame amžiuje prieš Kristų: „Kas yra padaras, kuris ryte vaikšto keturiomis kojomis, vidurdienį dviem kojomis ir trimis kojomis vakare?” Pabandykite įminti šią mįslę, o atsakymą galėsite pasitikrinti straipsnio apačioje!
“Quiz” žodžio kilmė ir raida
Remiantis Oksfordo anglų kalbos žodynu, anksčiausiai žinomo žodžio “Quiz” pasirodymas spaudoje įvyko ganėtinai neseniai – 1782m. Tiesa, tuomet šio žodžio reikšmė buvo kiek kitokia, nei įprasta dabar. “Quiz” žodžiu buvo galima apibūdinti keistai atrodantį asmenį.
Šio žodžio atsiradimas iki šiol nėra aiškus. Pasak vienos istorijos versijų, Dublino teatro vadovas – Richard Daly susilažino su draugais, jog per 48 valandas jis gali priversti viso miesto gyventojus savo kalboje pradėti naudoti visiškai beprasmį žodį, o per savaitę laiko šis žodis gali įgyti plačiai priimtiną reikšmę visuomenėje. Teatro vadovas mieste ant įvairiausių durų ir langinių užrašinėjo raides Q, U, I ,Z . Pabandykite įsivaizduoti, jog priverčiate žmones šnekėti “savąją” išgalvota kalba, skamba tikrai juokingai, tiesa? O gi pasirodo, jog Daly laimėjo lažybas, kadangi jo padaryta išdaiga greitai susilaukė viso miesto gyventojų reakcijos (deja šios linksmos istorijos tikslumas yra vis dar abejotinas).
XIX amžiuje žodžio “Quiz” reikšmė pasikeitė. Jis buvo naudojamas kalbant apie tam tikrus, savotiškus objektus. Oksfordo anglų kalbos žodynas pateikia pavyzdžius, kuomet šis žodis buvo naudojamas kalbant apie žaislą panašų į yo-yo, kuris Anglijoje tapo itin madingas 1790-aisiais. “Quiz” žodis taip pat buvo naudojamas kalbant apie pokštą, ar apibūdinant žmogaus šmaikštumą.
Protmūšių atsiradimo link
“Quiz” žodis, kaip terminas nurodantis žinių patikrinimą, pagaliau spaudoje pasirodė 1867m. Anot Oksfordo anglų kalbos žodyno, “Quiz” žodis buvo tapatinamas su klausimų rinkiniais ir konkrečiai naudojamas žmogaus žinioms įvertinti akademiniame kontekste. Ši specifinė žodžio reikšmė išliko iki pat šių laikų. Mokytojai dažnai mėgsta nustebinti savo mokinius ir siekdami patikrinti jų žinių lygį, pamokos metu, be jokio įspėjimo, kaip siurprizą pateikia “Quizus” ( liet.k. trumpus testus) su pateiktais atsakymų variantais.
XXa. pradžioje Amerikos laikraščiai “Quiz” žodį pradėjo naudoti pramogų industrijoje. Pavyzdžiui “The Ben Franklin Quiz” reguliariai leidžiamame žaidime, buvo žadamas piniginis prizas už piktografinių galvosūkių išsprendimą. Taip pamažu ėmė populiarėti įvairūs galvosūkiai, loginio mąstymo reikalaujantys žaidimai. XXa. 4-aja dešimtmetyje JAV pramoginiais tikslais per radiją pradėjo transliuoti įvairias viktorinas, tikrinančias bendrąsias žinias. Netrukus po II-ojo Pasaulinio karo, tokio žaidimo formatas pradėtas transliuoti Amerikos radijo laidoje, kurioje 2-4 žmonių komandos varžydavosi tarpusavyje, siekdamos atrasti teisingus atsakymus į užduotus klausimus.
Proto kovų atsiradimo istorija Lietuvoje
1997 m. atsirado pirmasis lietuviškas netelevizinis intelektualus žaidimas “Protmūšis”
(autoriai Mindaugas Survila, Albertas Janulevičius, Andrius Aliukonis). Nuo 2003 m. iki 2013 m. protų kovos buvo reguliariai rengiamos Vilniaus mieste, studentų tarpe. Šio žaidimos taisyklės šiek tiek skyrėsi nuo eilinės viktorinos: komandos žaidėjai atsakyti į pateiktus klausimus teisę įgaudavo tik tuo atveju, jeigu pirmieji spėdavo paspausti mygtuką, tad tokių viktorinų metu buvo skatinamas žaidėjų vikrumas, greita reakcija. Beje, tuo pačiu metu padidėdavo azartas tarp kovojančių komandų. Studentų tarpe pamėgtas žaidimas, netrukus tapo visuotiniu. Atskiri protmūšio turnyrai pradėti rengti kituose miestuose, mokyklose, įvairiose organizacijose ir t.t Protmūšių organizatoriai, viktorinų entuziastai netruko prisidėti ir prie kitų projektų, pavyzdžiui, Pasaulio viktorinos čempionato išplėtimo į Lietuvą. Ginčai dėl teisėjų sprendimo, komandų įdedamos pastangos tokių žaidimų metu, galima sakyti, prilygo profesionaliam sportui.
Kai kas protmūšius suvokė kaip praeisiančią madą, tačiau drįstame teigti, jog protų kovos dar tikrai nesiruošia nužengti į nuobodžių veiklų sąrašą. Tokio tipo žaidimas ne veltui įgavo pagreitį ir išpopuliarėjo tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje. Protmūšiai turi galią suvienyti žmones, dažnai siekiant atrasti teisingus atsakymus į užduotus klausimus, grupelėse užverda įdomios bei tuo pačiu linksmos diskusijos. Vykstant šiam žaidimui komandos dvasia visada tampa tokia stipri, garantuotai, žaidimo pabaigoje komandos nariai kartu su savimi išsineša tik geras emocijas! Galbūt tikrai ne be reikalo šis žaidimas tapo toks populiarus.
P.S. Straipsnio pradžioje užsiminėme apie senovės graikų mįslę: „Kas yra padaras, kuris ryte vaikšto keturiomis kojomis, vidurdienį dviem kojomis ir trimis kojomis vakare?” Atsakymas: žmogus. Kūdikiai šliaužioja keturiomis kojomis, suaugę vaikšto dviem kojomis, o senatvėje prireikia trečios kojos (lazdelės).
Itís difficult to find well-informed people in this particular subject, but you sound like you know what youíre talking about! Thanks